II. Enstantane Hızı Nelerdir?
III. Doğru Enstantane Hızı Iyi mi Seçilir
IV. Enstantane Hızı ve Nesnenin Hareketi
V. Enstantane Hızı ve Diyafram
VI. Enstantane Hızı ve ISO
VII. Enstantane Hızı ve Alan Derinliği
VIII. Enstantane Hızı ve Kaydırma
IX. Enstantane Hızı ve Ağır Çekim
Sık Sorulan Sorular
Antet | Özellikler |
---|---|
Deklanşör hızı |
|
Fotoğrafçılık eğitimi |
|
Maruziyet |
|
Kamera ayarları |
|
Alan derinliği |
|
II. Enstantane Hızı Nelerdir?
Enstantane hızı, bir kameranın deklanşörünün aleni kalmış olduğu ve ışığın sensöre ulaşmasına müsaade eden süredir. Saniyelerle, saniyenin kesirleriyle, hatta milisaniyelerle ölçülür.
Enstantane hızı, diyafram açıklığı ve ISO ile beraber üç ana pozlama kontrolünden biridir. Bu üç denetim beraber kamera sensörünün ne kadar fer yakalayacağını belirler.
Enstantane hızı aşağıdakileri denetlemek için kullanılabilir:
- Nesnenin hareketi: Süratli bir deklanşör hızı hareketi dondurabilir, yavaş bir deklanşör hızı ise bulanık bir tesir yaratabilir.
- Diyafram: Süratli bir enstantane hızı daha geniş bir diyafram açıklığı gerektirirken, yavaş bir enstantane hızı daha dar bir diyafram açıklığı gerektirir.
- ISO: Süratli bir enstantane hızı daha düşük bir ISO gerektirirken, yavaş bir enstantane hızı daha yüksek bir ISO gerektirir.
- Alan derinliği: Süratli bir enstantane hızı sığ bir alan derinliği oluşturabilirken, yavaş bir enstantane hızı derin bir alan derinliği oluşturabilir.
Muayyen bir resim için en iyi deklanşör hızı, istenen efekte bağlı olacaktır. Sözgelişi, hareketi dondurmak istiyorsanız yüksek bir enstantane hızı kullanmanız gerekecektir. Bulanık bir tesir yaratmak istiyorsanız yavaş bir enstantane hızı kullanmanız gerekecektir.
İhtiyaçlarınıza en müsait olanı bulmak için değişik enstantane hızlarını tecrübe etmek önemlidir.
III. Doğru Enstantane Hızı Iyi mi Seçilir
Muayyen bir resim için doğru enstantane hızı; mevzunun hareketi, diyafram açıklığı, ISO ve istenen alan derinliği benzer biçimde bir takım faktöre bağlıdır.
Doğru deklanşör hızını kura çekmek için ilk olarak bu faktörlerin her birinin ne yaptığını ve birbirleriyle iyi mi etkileşime girdiklerini anlamanız icap eder.
Mevzu hareketi, fotoğrafınızdaki mevzunun hareketini anlatım eder. Mevzu süratli hareket ediyorsa hareketi dondurmak ve bulanıklaşmasını önlemek için daha yüksek bir deklanşör hızı kullanmanız gerekecektir.
Diyafram, ışığın kameraya girmesini elde eden lensteki açıklığın boyutunu anlatım eder. Daha geniş bir diyafram açıklığı (daha ufak f kıymeti) kameraya daha çok ışığın girmesine izin verirken, daha dar bir diyafram açıklığı (daha büyük f kıymeti) daha azca ışığın girmesine izin verir.
ISO, kamera sensörünün ışığa duyarlılığını anlatım eder. Daha yüksek bir ISO ayarı, kameranın daha çok fer yakalamasına imkan tanır sadece bununla birlikte görüntüdeki gürültü miktarını da artırır.
Alan derinliği, görüntünün odakta olan alanını anlatım eder. Sığ bir alan derinliği (geniş bir diyafram açıklığı ile) arka planı ve ön planı bulanıklaştırırken, derin bir alan derinliği (ufak bir diyafram açıklığı ile) her şeyi odakta tutacaktır.
Bu faktörlerin birbirleriyle iyi mi etkileşime girdiğini anladıktan sonrasında fotoğraflarınız için doğru enstantane hızını seçmeye başlayabilirsiniz. İşte birkaç ipucu:
* Nesne süratli hareket ediyorsa hareketi dondurmak için daha yüksek bir deklanşör hızı kullanın.
* Nesne yavaş hareket ediyorsa bulanıklık efekti kurmak için daha yavaş bir deklanşör hızı kullanabilirsiniz.
* Daha çok fer yakalamak istiyorsanız daha geniş bir diyafram açıklığı (daha ufak f kıymeti) kullanın.
* Gürültüyü azaltmak istiyorsanız daha düşük bir ISO ayarı kullanın.
* Sığ bir alan derinliği istiyorsanız daha geniş bir diyafram açıklığı (daha ufak f kıymeti) kullanın.
* Derin bir alan derinliği istiyorsanız daha ufak bir diyafram açıklığı (daha büyük f kıymeti) kullanın.
Değişik enstantane hızlarını deneyerek fotoğraflarınızın pozlamasını iyi mi denetim edeceğinizi ve arzu ettiğiniz efektleri iyi mi yaratacağınızı öğrenebilirsiniz.
IV. Enstantane Hızı ve Nesnenin Hareketi
Seçtiğiniz enstantane hızı, mevzunuzun fotoğrafta iyi mi görüneceğini etkileyecektir. Süratli bir enstantane hızı hareketi dondururken, yavaş bir enstantane hızı bulanık bir tesir yaratacaktır.
Hareketi dondurmak için, hareketi bulanıklaştırmadan yakalayacak kadar süratli bir deklanşör hızı kullanmanız icap eder. İhtiyacınız olan tam deklanşör hızı, nesnenin hızına ve mevcut fer miktarına bağlı olacaktır.
Sözgelişi, bir koşucunun fotoğrafını çekiyorsanız, bir çiçeğin fotoğrafını çekiyorsanız daha yüksek bir enstantane hızı kullanmanız gerekecektir. Düşük ışıkta çekim yapıyorsanız fer eksikliğini telafi etmek için daha da yüksek bir deklanşör hızı kullanmanız gerekecektir.
Hareketi dondurmak için deklanşör hızını seçmeye yönelik birtakım genel kurallar şunlardır:
- Süratli hareket eden nesneler için 1/2 saniye yahut daha süratli bir deklanşör hızı kullanın.
- Yavaş hareket eden nesneler için 1/1 saniye yahut 1/saniye benzer biçimde daha yavaş bir enstantane hızı kullanabilirsiniz.
- Asla hareket etmeyen nesneler için 1/4 saniye yahut daha yavaş benzer biçimde oldukca yavaş bir deklanşör hızı kullanabilirsiniz.
Enstantane hızı ne kadar yavaş olursa görüntünün o denli bulanık olacağını ihmal etmeyin. Bundan dolayı, hareketi dondurmaya çalışıyorsanız bulanıklığı önlemek için yeterince süratli bir enstantane hızı kullanmak önemlidir.
Değişik enstantane hızlarının fotoğraflardaki hareketli konuların görünümünü iyi mi etkileyebileceğine dair birtakım örnekler:
-
Bu resim 1/2 saniyelik enstantane hızıyla çekildi. Koşucu, adımın ortasında donuyor ve bulanıklık olmuyor.
-
Bu resim 1/4 saniyelik enstantane hızıyla çekildi. Çiçeğin yaprakları bulanıklaştırılarak yumuşak, rüya benzer biçimde bir tesir yaratılır.
Fotoğraflarınızın görünümünü iyi mi etkilediklerini görmek için değişik enstantane hızlarıyla denemeler yapın. Sonuçlara şaşırabilirsiniz!
V. Enstantane Hızı ve Diyafram
Enstantane hızı ve diyafram açıklığı, pozlamayı denetlemek için en mühim kamera ayarlarından ikisidir. Enstantane hızı, deklanşörün ne kadar zaman aleni kalacağını denetim ederken, diyafram açıklığın boyutunu denetim eder. Bu iki ayar beraber kameraya ne kadar fer gireceğini ve fotoğrafınızın iyi mi pozlanacağını belirler.
Genel hatlarıyla, daha süratli bir deklanşör hızı hareketi dondururken, daha yavaş bir deklanşör hızı bulanık bir tesir yaratacaktır. Daha geniş bir diyafram açıklığı kameraya daha çok fer girmesini sağlarken, daha dar bir diyafram açıklığı kameraya daha azca fer girmesini sağlar.
Muayyen bir resim için en iyi deklanşör hızı ve diyafram açıklığı mevzuya, tenvir koşullarına ve istenen etkiye bağlı olacaktır. Sözgelişi, süratli hareket eden bir nesnenin fotoğrafını çekiyorsanız, hareketi dondurmak için yüksek bir deklanşör hızı kullanmanız gerekecektir. Düşük ışıkta bir görünüm fotoğrafı çekiyorsanız, kameraya daha çok fer girmesini sağlamak için daha geniş bir diyafram açıklığı kullanmanız gerekecektir.
Fotoğraflarınız için doğru enstantane hızını ve diyafram açıklığını seçmeye yönelik birtakım ipuçları:
- Hareketi dondurmak için yüksek bir deklanşör hızı kullanın.
- Bulanık bir tesir yaratmak için daha yavaş bir deklanşör hızı kullanın.
- Kameraya daha çok fer girmesini sağlamak için daha geniş bir diyafram açıklığı kullanın.
- Kameraya daha azca fer girmesini sağlamak için daha dar bir diyafram açıklığı kullanın.
- Fotoğraflarınızı iyi mi etkilediklerini görmek için değişik enstantane hızları ve diyafram açıklıklarıyla denemeler yapın.
Enstantane hızı ve diyafram açıklığının beraber iyi mi çalıştığını anlayarak fotoğraflarınızın pozlamasını denetim edebilir ve arzu ettiğiniz efektleri yaratabilirsiniz.
VI. Enstantane Hızı ve Alan Derinliği
Alan derinliği (DOF), bir fotoğrafta odaktaymış benzer biçimde gözüken mesafelerin aralığıdır. Alan derinliği üç unsur tarafınca belirlenir:
Diyafram: Diyafram, ışığın kameraya girmesini elde eden mercekteki açıklıktır. Diyafram ne kadar geniş olursa alan derinliği de o denli sığ olur.
Enstantane hızı: Enstantane hızı, enstantanenin aleni kalmış olduğu, filmin yahut sensörün ışığa maruz kalmış olduğu süredir. Enstantane hızı ne kadar kısa olursa alan derinliği de o denli sığ olur.
Nesne mesafesi: Nesne kameraya ne kadar yakınsa alan derinliği de o denli sığ olur.
Aşağıdaki şemada diyafram açıklığının, enstantane hızının ve mevzu mesafesinin alan derinliğini iyi mi etkilediği gösterilmektedir:
Gördüğünüz benzer biçimde diyafram açıklığının alan derinliği üstünde en büyük tesiri var. Enstantane hızı ve mevzu mesafesinin de tesiri vardır sadece bunlar daha azca belirgindir.
Genel hatlarıyla fotoğraflarınızdaki alan derinliğini denetlemek için aşağıdaki yönergeleri kullanabilirsiniz:
Sığ bir alan derinliği kurmak için geniş bir diyafram açıklığı ve yüksek bir enstantane hızı kullanın. Bu, arka planı ve ön planı bulanıklaştıracak ve mevzunun öne çıkmasını elde edecektir.
Derin bir alan derinliği kurmak için dar bir diyafram açıklığı ve yavaş bir enstantane hızı kullanın. Bu, ön plandan arka plana kadar bütün sahnenin odakta kalmasını elde edecektir.
Alan derinliğini denetlemek için değişik diyafram açıklığı, enstantane hızı ve mevzu mesafesi kombinasyonlarını kontrol edin. Sığ alan derinliğine haiz bir fotoğrafta derin bir alan derinliği elde etmek için odak istiflemeyi de kullanabilirsiniz.
Enstantane hızının alan derinliğini iyi mi etkileyebileceğine dair birtakım örnekler:
VII. Enstantane Hızı ve Alan Derinliği
Alan derinliği (DOF), bir fotoğrafta kabul edilebilir derecede keskin gözüken mesafe aralığıdır. DOF üç unsur tarafınca belirlenir: diyafram açıklığı, odak uzaklığı ve nesneye olan mesafe.
Enstantane hızı, ışığın sensöre ulaşmasına izin verilen süreyi değiştirerek DOF'yi etkisinde bırakır. Daha kısa bir deklanşör hızı daha sığ bir DOF ile sonuçlanırken, daha uzun bir enstantane hızı daha derin bir DOF ile neticelenecektir.
Enstantane hızının DOF'u iyi mi etkileyebileceğine dair bir misal:
Bu fotoğrafta mevzu vazodaki bir çiçektir. İlk imaj 1/1000 saniyelik deklanşör hızıyla, ikinci imaj ise 1/2 saniyelik deklanşör hızıyla çekildi.
Gördüğünüz benzer biçimde, ilk imaj daha sığ bir DOF'ye haiz, çiçek odakta ve arka plan bulanık. İkinci görüntüde hem çiçek bununla beraber arka plan odakta olacak halde daha derin bir DOF vardır.
Muayyen bir resim için enstantane hızı tarzı istenen etkiye bağlı olacaktır. Muayyen bir mevzuya odaklanmak istiyorsanız, daha sığ bir DOF kurmak için daha kısa bir deklanşör hızı kullanmak isteyeceksiniz. Şayet sahnenin daha büyük bir kısmını odağa dahil etmek istiyorsanız, daha derin bir DOF kurmak için daha uzun bir deklanşör hızı kullanmak isteyeceksiniz.
Enstantane Hızı ve Kaydırma
Kaydırma, fotoğrafta hareket hissi yaratmak için kullanılabilecek bir tekniktir. Resim çekerken kamerayı hareket ettirmeyi ihtiva eder, böylece arka plan bulanıklaşırken mevzu odakta kalır. Bu efekt, otomobiller, trenler yahut hayvanlar benzer biçimde hareketli konuların trajik görüntülerini kurmak için kullanılabilir.
Başarı göstermiş bir halde kaydırmak için, kameranın nesnenin hareketini yakalayacak tarihi olması amacıyla yavaş bir deklanşör hızı kullanmanız icap eder. Enstantane hızı ne kadar yavaş olursa arka plan o denli bulanık olur. Ek olarak nesnenin bulanıklaşmaması için pan yaparken kamerayı durağan(durgun) tutmanız icap eder.
İşte kaydırma için birtakım ipuçları:
- Kamerayı sabitlemek için bir tripod yahut monopod kullanın.
- Enstantane hızınızı 1/15 yahut 1/saniye benzer biçimde yavaş bir hıza ayarlayın.
- Fotoğrafı çekmeden ilkin kaydırmaya başlayın.
- Fotoğrafı çekene kadar kaydırmaya devam edin.
- En sevdiğiniz efekti bulmak için değişik enstantane hızları ve kaydırma hızlarıyla denemeler yapın.
Kaydırma sıkıntılı bir tekniktir sadece oldukca keyifli olabilir. Birazcık ergonomik yaparak nesnenizin hareketini ele geçiren çarpıcı sahneler oluşturabilirsiniz.
IX. Enstantane Hızı ve Ağır Çekim
Ağır çekim, resim ve videografide trajik etkisinde bırakır yaratmak için kullanılabilecek bir tekniktir. Bir sahneyi yüksek kare hızında kaydetmeyi ve arkasından daha yavaş bir hızda oynatmayı ihtiva eder. Bu, dönemin yavaşladığı yanılsamasını yaratarak normalde ayrım edilemeyecek ayrıntıları yakalamanıza imkan tanır.
Ağır çekim kurmak için yüksek kare hızında kayıt yapabilen bir kameraya ihtiyacınız olacak. Bir çok DSLR resim makinesi ve aynasız resim makinesi saniyede kare (fps) hızında kayıt yapabilirken, birtakım üst seviye resim makineleri 120 fps'ye kadar yahut daha yüksek hızlarda kayıt yapabilir.
Çekimlerinizi kaydettikten sonrasında yavaşlatmak için bir video tertip yazılımı kullanabilirsiniz. Bir çok video tertip yazılımında yerleşik bir ağır çekim özelliği bulunur, sadece efekt üstünde daha çok kontrole ihtiyacınız var ise üçüncü taraf yazılımları da kullanabilirsiniz.
Ağır çekim, aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle muhtelif efektler kurmak için kullanılabilir:
- Acıklı aksiyon sekansları
- Çarpıcı görsel efektler
- Yaratıcı öykü anlatımı
- Sporun öne çıkanları
- Tıbbi ve ilmi uygulamalar
Etken bir halde kullanıldığında, ağır çekim entresan ve akılda kalıcı içerik kurmak için kuvvetli bir enstruman olabilir.
S: Enstantane hızı nelerdir?
C: Enstantane hızı, kameranın deklanşörünün aleni kalmış olduğu ve ışığın sensöre ulaşmasına müsaade eden süredir.
S: Doğru deklanşör hızını iyi mi seçerim?
C: Doğru deklanşör hızı, elde etmek arzu ettiğiniz etkiye ve mevcut fer miktarına bağlıdır.
S: Değişik enstantane hızı türleri nedir ve bunlar ne işe fayda?
C: Üç ana enstantane hızı türü vardır: süratli, yavaş ve uzun pozlama.
Süratli deklanşör hızları hareketi dondururken yavaş deklanşör hızları bulanık efektler oluşturur. Bulb modu, deklanşörü arzu ettiğiniz kadar aleni tutmanıza imkan tanır; bu, uzun pozlamalar yakalamak için kullanışlıdır.
0 Yorum